- Blue Lips Blue
Lips (Reż. Daniela De Carlo, Julieta Lima, Gustavo Lipsztein, Antonello Novellino, Nacho Ruipérez, Nobu Shima),
- 10.000 nocy 10.000 noches en ninguna parte (Reż. Ramón Salazar)
- Głupcy Los tontos y los estúpidos (Reż. Roberto Castón).
Siłą rzeczy opisy do informacji prasowej muszą być krótkie,
te publikowane na fejsbuku jeszcze bardziej lakoniczne. Kto pisze na zlecenie,
ten wie, że przerabianie i skracanie własnych tekstów nie jest rzeczą prostą.
Tu, na własnej przestrzeni mogę więcej i bardzo mnie to cieszy! Dlatego każdy z
wymienionych tytułów opiszę w oddzielnym poście. Zasługują na to!
To kino wypośrodkowane: autorskie, inteligentne, ale łatwe w
odbiorze.
Opis: Ekipa filmowa spotyka się na planie. Zapalają światła,
siadają przy dużym stole i rozpoczyna się czytanie tekstu. Scena po scenie reżyser
pracuje z aktorami. Stopniowo, pojawiają się dekoracje (choć zawsze ograniczone do minimum) a widzowie coraz mocniej angażują się w
losy bohaterów.
Poznajemy każdego z osobna, potem dowiadujemy się, że ich
historie są ściśle ze sobą powiązane. Łączą ich również pewne zachowania.
Prawie każde z nich coś ukrywa.
Kim są?
Paula (nagrodzona za tę rolę Cuca Escribano), zamożna mężatka po czterdziestce. Ma dwie, prawie
dorosłe, córki. Jest sfrustrowana i niezaspokojona. Szuka pomocy u psychologa.
Mario, mąż Pauli, dyrektor oddziału onkologii. Również nieszczęśliwy.
Miguel, psycholog. Ma ważne powody by
przewartościować swoje życie.
Lourdes, młoda kasjerka z supermarketu. Opiekuje się chorą na raka matką.
Uwagi: W filmie pojawiają się również inne postaci, między innymi córki
Pauli i Mario, oraz tajemniczy, bo niewidzialny, przyjaciel rodziny, z którym
są same kłopoty.
Bardzo podoba mi się oszczędność formy. Dzięki niej oglądając film czasem czułam się jakbym była w teatrze, momentami nawet sam na sam z aktorem. Czy to zasługa punktowego oświetlenia? Pewnie też. Ale twórcy wykorzystali również sceny z pracy nad filmem, widz może podglądać ekipę w chwilach wolnych od pracy (czarno białe, nieme sceny). Historia Miguela, psychologa jest trochę jak z bajki, może chwycić za serce, ale mi trudno w nią uwierzyć. Natomiast antypatyczny Mario (świetny Josean Bengoetxea), który cierpi widząc co się dzieje z jego rodziną to ciekawa i złożona postać.
W tytule pada pytanie, na które widz sam może odpowiedzieć
po obejrzeniu filmu: Czy jego bohaterowie to głupcy?
Los tontos y los estúpidos | Głupcy
Premiera polska
Premiera polska
Hiszpania 2014 ǀ '91
Reżyseria: Roberto Castón
Scenariusz: Roberto Castón
Zdjęcia: Juan Miguel Azpiroz
Dźwięk: Daniel Álvarez i Raúl Cerezo
Występują: Roberto Álamo, Cuca Escribano,
Aitor Beltrán, Nausicaa Bonnin, Josean Bengoetxea,
Język oryginalny: hiszpański, baskijski
Tekst polski: Monika Mazur - BZIK IBERYJSKI
Tu można obejrzeć zwiastun z napisami w języku angielskim.
Informacji szukajcie również tu: https://www.facebook.com/TydzienKinaHiszpanskiego
i wkrótce na http://www.manana.pl/pl/aktualnosci.html
Bardzo teatralnie się zapowiada! Nie mogę się doczekać:)
OdpowiedzUsuńJak to dobrze, że jest Tydzień Kina Hiszpańskiego!
Pisz jak najwięcej!
Film gorąco polecam. I będę pisać, dzięki!
Usuń